کود پودری فسفر

با عنایت به اینکه فسفر از عناصر پر مصرف و ضروری برای گیاه به شمار می رود. تامین کودهای فسفره  متناسب با تقاضای مشتریان محترم شرکت آروین فیدار در اولویت بوده و پیرو این امر بهترین انواع کود پودری فسفر و کود مایع فسفر تهیه شده و آماده عرضه به عزیزان می باشد.  

فسفر از عناصر ماکرو به شمار می آید و در تغذیه گیاه نقش اساسی دارد. فسفر جهت ریشه زایی، گل دهی،  رشد میوه و سایر محصولات، تکمیل مغز میوه های خشکبار، پر شدن خوشه غلات، تشکیل جوانه های بارده، جلوگیری از تنش های محیطی و افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش ها و بیماری ها تاثیر زیادی دارد. فسفر  موجب افزایش کیفیت محصول می شود و در افزایش تولید محصول هم بطور مستقیم نقش زیادی دارد. کمبود فسفر در گیاهان به صورت توقف رشد و ریز شدن برگ ها و همچنین ارغوانی شدن رنگ برگ های مسن خود را نشان می دهد. کمبود آن موجب کاهش عملکرد گیاه می شود و از کمیت و کیفیت محصول کاسته می شود. بیش بود فسفر نیز همانند کمبود آن موجب بروز مشکلاتی مانند پر رنگ شدن و ضخیم شدن برگ ها می شود و ایجاد مسمومیت می نماید. فسفر هم از طریق ریشه و از طریق برگ قابل جذب می باشد. این عنصر پس از نیتروژن و پتاسیم بیشترین مصرف را دارد. انرژی نور خورشیدی در فرآیند فتوسنتز به صورت ترکیبات مولکولی آدنوزین تری فسفات ( ATP ) که دارای سه بنیان فسفات هست ذخیره می شود و با شکستن این پیوند انرژی آزاد می شود. این انرژی صرف واکنش های انرژی خواه گیاه می شود و سوخت  و ساز گیاه را تامین می نماید.

1af346 - کود پودری فسفر

ترکیبات ثانوی دیگری در گیاه مانند چربی ها نیز تولید می شوند که در ساختمان آن ها فسفر وجود دارد. فسفر به صورت یون فسفات قابل جذب می باشد. بهترین پی اچ برای جذب فسفر بین ۷-۶ می باشد و در پی اچ های بالاتر و پایین تر جذب آن به شدت محدود می شود. بنابراین مناسب بودن پی اچ خاک برای جذب فسفر ضروری می باشد. وجود فسفر در شرایط نامناسب پی اچ خاک از جذب عناصری  مانند آهن و کلسیم نیز جلوگیری می کند و با آن ها ترکیب غیر قابل جذب تشکیل می دهد. فسفات در آوندهای آبکشی و چوبی متحرک بوده و قابل انتقال به بخش های مختلف گیاه می باشد. در صورت مناسب نبودن بستر کشت یا خاک می توان این عنصر را از طریق محلول پاشی برای گیاه تامین نمود. که در این صورت از طریق اپیدرم و روزنه ها جذب شده و در اختیار گیاه قرار می گیرد.

کودهای فسفره به انواع مختلف دیده می شوند و به صورت کود پودری فسفر ، گرانول و مایع هستند. معمولا کود پودری فسفر به همراه ازت و  پتاسیم دیده می شود و یا بصورت سوپرفسفات ساده و تریپل وجود دارد. فرم کود پودری فسفر معروف به نام های ان پ کا، مونو آمونیوم فسفات، اوره فسفات، مونو پتاسیم فسفات هستند که مصارف زیادی دارند. کود پودری فسفر بیشتر به همراه آبیاری مصرف می شود. اما می توان آن را به صورت محلول پاشی نیز استفاده نمود. کودهای فسفره مایع هم تنوع بالایی دارند و فرمول های مختلفی را شامل می شوند. فسفر در شکل های مایع به صورت کود تک عنصره و یا همراه پتاسیم، ازت و سایر عناصر نیز دیده می شود. نمونه ای از کودهای فسفره مایع کود مافا کنترل هست که دارای ۲۵ % فسفر قابل جذب می باشد و جهت تنظیم پی اچ محلول، افزایش خاصیت پخش شوندگی محلول و همچنین تامین فسفر گیاه به تنهایی یا همراه با سایر کودها و سموم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با مصرف مافا کنترل کارایی کودها و سموم  بیشتر می شود. نوع دیگری از کودهای فسفره مایع به صورت فسفیت پتاسیم وجود دارند که در اینجا فسفر در کنار پتاسیم علاوه بر افزایش کیفیت محصول و مقاومت گیاه در برابر تنش ها و آفات موجب رفع کمبود فسفر گیاه هم می گردد. نمونه بارز آن نمونه آن  کود ماکسیفوس ۲۰-۴۰ شرکت مافا اسپانیا  هست که دارای۴۰ % فسفیت می باشد.

انتخاب کود فسفره مناسب گیاه مورد نظر شما، با راهنمایی کارشناس فنی شرکت آروین فیدار کیمیا و نیز تامین آن از همین محل انجام می گردد.

با شماره  ۰۲۱۴۴۰۱۸۴۶۸ تماس حاصل فرمایید.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*