کود آهن مایع

آهن یکی از عناصر ریز مغذی است که وجود آن برای  انجام اکثر فرآیندهای بیوشیمیایی گیاهی ضروری است. بطوری که در صورت کمبود آهن، عمده فعالیت های گیاه دچار مشکل شده و گیاه دچار اختلال و ضعف خواهد شد. مهمترین مرکزی که آهن در آن دخالت دارد کلروفیل گیاه هست. وجود کلروفیل به وجود آهن وابسته بوده و در غیاب آن تشکیل نخواهد شد. در صورت عدم تشکیل کلروفیل، فتوسنتز گیاه دچار مشکل شده و  ابتدا گیاه علایمی به صورت بروز حالت کلروز و از دست دادن سبزینگی نشان می دهد. در صورت عدم تامین آهن این علایم منجر به توقف رشد و از بین رفتن برگ ها  و عدم تولید محصول خواهد شد. جهت تامین آهن مورد نیاز گیاه، انواع کودهای آهن به فرم های مختلف تولید شده اندکه بصورت محلول پاشی و یا همراه آبیاری مصرف می شوند. به غیر از نوار شمالی کشور، خاک های ایران ایران همه دارای پی اج بالا و آهکی هستند در این خاک ها جذب آهن محدود شده و به صورت غیر  قابل جذب و تثبیت شده در می آید. بنابراین با وجود آهن در خاک، گیاه علایم کمبود نشان خواهد داد. ار آنجایی که اصلاح خاک امری دشوار است، کودهایی فرموله شده اند که در این شرایط خاک قابل جذب باشند. با توجه به اینکه محلول پاشی کود آهن مایع نیاز گیاه را به صورت موقتی تامین می نماید. جهت رفع نیاز آهن کودهای آهن به صورت کلات های EDDHA تهیه شده اند که در خاک های مختلف تثبیت نمی شود و به دلیل وجود کلات برای گیاه قابل جذب می باشند.. این نوع آهن ها  در خاک می مانند و به مدت یک تا چند ماه نیاز گیاه را برطرف می نمایند. با تامین آهن گیاه آنزیم های زیادی در گیاه فعال شده و فرایندهای بیوشیمیایی به نحو مناسبی پیشرفت می نمایند. همچنین کلروفیل ها به خوبی تشکیل و فرآیند فتوسنتز گیاه به صورت نرمال انجام خواهد شد. 

346 - کود آهن مایع

در این حالت گیاه رشد نموده و فعالیت های خود را از سر می گیرد. و محصول مناسبی تولید می نماید. با وجود تامین سایر عناصر و عدم تامین آهن، گیاه فعالیت و عملکرد مناسبی نخواهد داشت. آهن ها به صورت کود آهن مایع نیز وجود دارند و در اکثر مواقع به صورت محلول استفاده می شوند که موجب رفع سریع تر کمبود آهن  می شوند. آهن در ترکیب با سایر عناصر ریز مغذی مانند روی و منگنز درکودهای مختلف یا به صورت کودهای تک عنصره آهن وجود دارد. ترکیب کود آهن مایع به صورت سولفات آهن یا آهن کلاته و همچنین کمپلکس با اسید آمینه ها وجود دارد که بستگی به نیاز گیاه می توان نوع مورد نظر را انتخاب و مورد استفاده قرار داد. جهت آزاد سازی آهن می توان پی اچ خاک را کاهش داد که کاری دشوار است. فرم قابل جذب آهن از خاک بصورت ۲+ Fe می باشد. 

آهن در زنجیره انتقال الکترون چرخه تنفسی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و موجب آزاد سازی انرژی حاصل از شکستن مولکول های پر انرژی حاصل از فتوسنتز می شود و گیاه از این انرژی برای فرآیندهای انرژی خواه  استفاده می نماید. بدین ترتیب سوخت و ساز گیاه کامل می شود و گیاه قادر به طی فرایند طبیعی و تولید محصول خواهد شد. آهن موثر ترین ریز مغذی است به طوری که مصرف کود آهن در تمام کشت های دنیا رواج دارد و در فرم های کود آهن مایع و پودری در سیستم های تغذیه گیاهی مصرف می شود. کودهای پودری موجود در بازار هم ابتدا حل شده و به صورت کود آهن مایع در می آید و سپس به همراه آبیاری و یا محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. فرم های خاکی آهن به صورت EDDHA و  DTPA و EDTA … هستند که پایداری آنها در برابر  پی اچ های خاک متفاوت هست.

 در مورد آهن کلات EDTA پایداری کمتری در خاک و محیط قلیایی با پی اچ بالای ۷ دارد. اما کلات آهن DTPA تا پی اچ ۸ و کلات آهن EDDHA تا پی اچ ۱۱ هم پایداری دارد و قابل جذب برای گیاهان می باشد. فرم  EDDHA کلات آهن پایداری بالایی دارد. از این نمونه می توان کود آهن گرین فی مدیفر اسپانیا را نام برد این کود دارای آهن با ارتو ارتوی ۸/۴ % و ارتو پارای ۲/۱ % می باشد و بدین ترتیب به سرعت کمبود آهن گیاه را برطرف و در دراز مدت نیز در خاک پایدار مانده و مورد استفاده گیاه قرار می گیرد. این نوع کلات قابلیت محلول پاشی ندارد و همراه آبیاری مصرف می گردد. کلات آهن EDTA و یا کمپلکس آهن و اسید آمینه از مناسبترین فرم های آهن جهت محلول پاشی هستند.

جهت انتخاب آهن مناسب گیاه مورد نظرتان با شماره ۰۲۱۴۴۰۱۸۴۶۸ تماس و با دریافت مشاوره از کارشناس فنی شرکت آروین فیدار کیمیا سفارش خود را ثبت نمایید.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*