کود توت فرنگی

کود توت فرنگی

توت فرنگی یکی از محصولات مهم صادراتی است که در داخل کشور هم مصرف بالایی دارد. علاقه مندان به این محصول خوش طعم و خوش عطر باعث شده سطح کشت آن روز به روز گسترش بیشتری داشته باشد. بطوریکه هم اکنون هم در مزارع و فضای باز و هم در گلخانه ها کشت آن در مناطق مختلف انجام می شود. ارقام مختلفی از آن وجود دارند که هر کدام مزایایی دارند. برخی از این ارقام محلی هستند و تعدادی دیگرارقام اصلاح شده و وارداتی هستند. جهت پرورش توت فرنگی فاکتورهای زیادی دخیل هستند که می توانند مقدار و کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار دهند. از آن جمله می توان به کود توت فرنگی، شرایط نور و دما در گلخانه ها، بستر کشت، تنظیم فاصله های کشت توت فرنگی، نوع رقم و …اشاره نمود.

yes perennial yes strawberry plant 047 plastic bag 1 r star original imagp5vp4fmw3uau 1024x1024 - کود توت فرنگی

تغذیه توت فرنگی

تغذیه توت فرنگی بیشتر از سایر پارامترها در کمیت و کیفیت محصول تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. از کشت گیاهچه توت فرنگی مدیریت تغذیه می تواند محصول توت فرنگی را به نتایج ایده ال برساند. ابتدا بایستی ریشه زایی گیاهچه های توت فرنگی را تقویت نمود تا ریشه کافی برای دریافت غذای مناسب از بستر داشته باشند. سپس تقویت توت فرنگی ها جهت افزایش حجم بوته و رشد رویشی خواهد بود. بدین ترتیب بوته های آماده و پر پتانسیلی برای باردهی خواهیم داشت. پس از آن برنامه تغذیه کود توت فرنگی جهت ایجاد و انگیزش تشکیل جوانه های بارده و گل دهنده روی بوته ها اجرا می گردد. از این به بعد بوته ها بارده خواهند بود و نیاز هست در راستای تقویت بوته های توت فرنگی جهت تداوم باردهی و نیز کمک به افزایش کیفیت میوه ها تلاش نمود. در بازار فروش توت فرنگی، توت فرنگی های درشت تر بازارپسندی زیادی دارند. و انتخاب اکثر خریداران انواع درشت تر توت فرنگی ها خواهد بود. لذا علاوه بر کارهای اصلاح ژنتیکی روی ارقام مختلف توت فرنگی و تولید ارقام جدیدی که دارای میوه های درشت تری هستند، توجه به کود توت فرنگی در این دوره حایز اهمیت زیادی خواهد بود. تغذیه مناسب علاوه بر القای درشتی به میوه ها، عطر و طعم آن ها را نیز می تواند افزایش چشمگیری دهد. از نظر مصرف کننده میوه توت فرنگی عطر و طعم توت فرنگی ها به اندازه صفت درشتی و حتی بیشتر اهمیت دارد. توت فرنگی های بی مزه ولی درشت علاقه مندان به این محصول را تحت تاثیر قرار داده است. لذا در این زمینه انتقادهای زیادی از مصرف کنندگان می شود. البته این موضوع مختص توت فرنگی نیست و در سایر محصولاتی هم که اصلاح ژنتیکی شده اند کیفیت ظاهری افزایش یافته است اما از کیفیت طبیعی میوه ها و سایر محصولات مانند عطر و طعم آن ها کاسته شده است. تا حد زیادی می توان این محدودیت ها را با تغذیه صحیح جبران نمود.

حالا به تفکیک به جزئیات تغذیه توت فرنگی می پردازیم

۱- کود مخصوص رشد توت فرنگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 رشد توت فرنگی در ابتدای امر اهمیت زیادی دارد بنابراین توجه به این موضوع که چه اقداماتی جهت بهبود رشد انجام بدهیم، ضروری است. کودهای ازته مثل اوره و نیترات آمونیوم رشد دهنده هستند اما رشد علفی به بوته های توت فرنگی می دهند. کودهای مناسبی که محرک رشد هستند مانند کودهای اسیدآمینه ای و کودهای دارای جلبک دریایی و همچنین کودهای دارای مواد آلی و دارای نیتروژن در بهبود رشد و تقویت رشد فوق العاده موثر هستند. رشد ناشی از منابع اشاره شده قویتر بوده و علفی نخواهد شد و بوته ها را آماده ورود به فاز زایشی خواهد نمود. اما در صورت استفاده از کودهای ازته برای تحریک رشد بایستی از کودهای ان پ کا دارای ازت استفاده نمود و ازمصرف کودهای ازته بدون فسفر و پتاسیم خودداری نمود. مصرف بیش از حد ازت علاوه بر علفی نمودن بوته ها موجب کاهش شکل گیری نقاط بارده روی گیاه خواهد شد و همچنین گیاهچه های توت فرنگی را مستعد آفات و بیماری ها خواهد نمود. نتیجه اینکه کود توت فرنگی در دوره رشد رویشی بایستی باتوجه به نقاط فوق مدیریت شود تا نتیجه مطلوبی بدست بیاید.

711AI2YkA4L 1024x1024 - کود توت فرنگی

۲- بهترین برنامه کوددهی توت فرنگی

با توجه نوع کود و ترکیبات آن و نیازهای توت فرنگی دارد. که در هر کشتی می تواند این نیازها متفاوت باشد. با توجه به کمبودها و یا نیازهای باردهی توت فرنگی برنامه کوددهی بایستی تنظیم شود. کود مناسب توت فرنگی کودهای پتاس بالا، فسفر بالا و کودهایی هستند که دارای ازت کمتری هستند. اسید آمینه ها و مواد محرک رشد موجود در جلبک دریایی مانند آلجینیک اسید و مانیتول ها و همچنین هورمون های طبیعی موجود در این نوع جلبک ها موجب تنظیم رشد و باردهی توت فرنگی می شوند که می توان گفت کودهایی مناسب توت فرنگی هستند. نکته طلایی و کلیدی در پرورش توت فرنگی گلخانه ای تهویه مناسب و تنظیم دمای مناسب هست که در کاهش بیماری های قارچی و افزایش شادابی و بهبود باردهی توت فرنگی تاثیر زیادی خواهد داشت.

yes annual yes strawberry plant grow bag 1 plants tree save life original imagq8z46xf7snnf 1024x1024 - کود توت فرنگی

۳- جهت کارآمد نمودن کاربرد کود در توت فرنگی

روش های صحیح کوددهی و زمان مناسب استفاده از این کودها را شناسایی کنیم. مثلا  استفاده از کودهای اسیدآمینه برای تحریک رشد در ابتدای رشد بوته ها و به صورت محلول پاشی انجام گردد نتایج مطلوبتری نسبت به سایر دوره ها خواهد داشت.

۴- استفاده از کود حیوانی پوسیده

برای بستر توت فرنگی بصورت چند جانبه تاثیر مثبت خواهد گذاشت. بستر خاک اصلاح می شود و هوادهی و رشد ریشه بیشتری صورت می گیرد. مواد آلی بستر افزایش می یابد. کود حیوانی همچنین حاوی مقادیر خوبی از عناصر و مواد غذایی است که مورد تغذیه بوته ها قرار می گیرند. بنابراین هم در رشد و هم در افزایش عملکرد و باردهی موثر خواهد بود.

۵- کود برای درشت شدن توت فرنگی

یکی از مهم ترین مراحل تغذیه ای توت فرنگی هست. از موقعی که میوه های کوچک شکل می گیرند رشد میوه سرعت می گیرد. در این مرحله استفاده از کودهای پتاس بالا و همچنین کودهای دارای کلسیم افزایش اندازه و درشتی میوه ها را در پی خواهد داشت و علاوه بر این از تعداد توت فرنگی های ناقص و بدشکل هم کاسته می شود و بازار پسندی توت فرنگی ها را ارتقا می بخشد.

flowers fruits garden strawberry plant species 1024x1024 - کود توت فرنگی

۶- گل دهی در توت فرنگی

 مسئله ای است که خیلی از کشاورزان درگیر آن هستند. در بیشتر مواقع احساس می کنند به آن صورت که باید و شاید توت فرنگی ها گل نکرده اند و این یعنی کاهش باردهی توت فرنگی را در ذهن آن ها تداعی می کند. این اتفاق بطور شگفت انگیزی تحت تاثیر تغذیه قرار دارد. افزایش گلدهی در توت فرنگی را با استفاده از کودهای مخصوص انگیزش گلدهی، کودهای فسفر بالا و پتاس بالا و همچنین اسید آمینه ها می توان رقم زد. حداقل یک مرحله استفاده از کودهای ریزمغذی شامل آهن، روی، بور، منگنز، مس و مولیبدن تاثیر زیادی در افزایش گلدهی دارد. البته دوباره تاکید می شود انتخاب کودها در هر مرحله ای براساس نیازها و کمبودهای احتمالی خاک و گیاه تعیین می شود. در مواقعی استفاده بی مورد از بعضی کودها یا مصرف بیش از حد آن ها هم موجب به هم ریختن تعادل فیزیولوژیکی گیاه خواهد شد و هم هزینه های گزافی را به دنبال دارد.

shutterstock 35573803 1024x1024 - کود توت فرنگی

۷- برای تنظیم کوددهی توت فرنگی کارهایی که باید انجام داد:

گام اول آماده سازی بستر کشت توت فرنگی و تنظیم فاصله کشت هاست. سپس تنظیم شیوه و سیستم ورود و خروج آب و مواد غذایی به بستر کشت هست. پس از این مرحله توجه به دوره های رشد، گلدهی و باردهی توت فرنگی است. با توجه به مراحل رشد بوته ها کود توت فرنگی برنامه ریزی می شود. ابتدا در مراحل تغذیه کودهای ریشه زایی برای گسترش ریشه ها استفاده می شوند. هیومیک اسید، کودهای تخصصی ریشه زا و کودهای اصلاح کننده خاک در این مرحله مصرف بشوند نتایج بهتری حاصل خواهد شد. کودهای محرک رشد مرحله بعدی است و در ادامه آن کودهایی که منجر به گلدهی توت فرنگی می شوند و سپس برای باردهی و افزایش کیفیت میوه ها در برنامه تغذیه تنظیم می شوند.

Strawberry Roots featured 1024x1024 - کود توت فرنگی

معرفی کود توت فرنگی

معجزه رشد ریشه و بوته های توت فرنگی با استفاده از محصول آمینون رای برند مافا اسپانیا بارها آزمون خود را پس داده است. این کود دارای مواد مغذی ازت، فسفر، پتاسیم و اسید آمینه ها و مواد لازم برای ریشه زایی هست که هم رشد و هم ریشه زایی را تواماً تحریک می کند. لذا با یک کود می توان به صورت دو منظوره در ابتدای رشد بهره برد و نیاز به استفاده از کودها به صورت مکرر نیست. در دوره آغاز گلدهی توت فرنگی محصول بالانس برند مافا بر تعداد و کیفیت گل ها و جوانه های زایشی افزایش تکان دهنده ای دارد و لذا تعداد میوه بالاتر خواهد رفت. سپس برای افزایش کیفیت میوه ها اپتیمار مافا همه کاری انجام می دهد و نیاز به استفاده از چند نوع کود نیست. اپتیمار چندکاره هست و اثرات مهم آن درشتی توت فرنگی، رنگ گیری عالی توت فرنگی، حفظ انرژی گیاه در تولید مجدد میوه ها و یکدستی میوه ها را می توان نام برد. دیگر ویژگی کودهای برند مافا این هست که دارای استانداردهای جهانی جهت استفاده در کشت ارگانیک هستند و باقیمانده مواد مضر جهت سلامتی و محیط زیست روی میوه ها باقی نمی گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*