کود درشت کننده

کود درشت کننده

کودها همانند داروها هر کدام برای هدف خاصی ساخته شده اند. و اینگونه نیست که یک کودی بتواند هر کاری برای گیاه انجام دهد. با توجه به نقش تک تک عناصر در متابولیسم گیاه و نقش تخصصی که هر کدام در گیاه دارند، کودها بر اساس عنصر موجود و یا مواد آلی موجود در آن برای هدف خاصی فرموله شده اند. بنابراین تنوع کودی بوجود آمده بیان کننده اهمیت موضوع تخصصی شدن کودهاست که هر کدام از کودها ویژگی هایی را دنبال می کنند که منجر به افزایش کارآیی مصرف آن ها می شود. در این خصوص جهت بهبود جذب، جلوگیری از تثبیت در خاک و افزایش سرعت جذب و همچنین جلوگیری از باقیماندن مواد شیمیایی در خاک و گیاه که اثرات مخربی دارند، فرمولاسیون های نوآورانه بوجود آمدند. البته بایستی تشخیص داد که کدام کودها مضر هستند. کدام یک از آن ها عوارض دارند که در خاک و گیاه اثرات منفی می گذارند. چه فرمولاسیون هایی سالم هستند و می توان بدون دغدغه از آن ها استفاده نمود. متاسفانه به دلیل ارزانی منابع بی کیفیتی جهت بسیاری از کودها استفاده می شوند. یا دانش به روز و تخصصی در بسیاری از کودها بکار گرفته نمی شود. این موضوع مخصوصا در کودهایی که در داخل کشور تولید می شوند بیشتر دیده می شود. بنابراین جهت حفظ سلامتی محصول، افزایش کمیت و کیفیت محصول، حفظ سلامتی مصرف کننده ها بایستی دقت بیشتری به عمل آید. روز به روز این موضوع مخصوصا به دلیل سلامتی مصرف کننده ها مهم تر می شود. جهت رسیدن به کیفیت مورد نظر محصول جهت صادرات و جلوگیری از وجود بقایای سمی و کودی در محصولات صادراتی تضمین کننده تداوم صادرات خواهد بود. در غیر اینصورت برگشت آن موجب ضرر و زیان تولید کننده خواهد شد. بنابراین یک به روز رسانی و تحول عظیم در صنعت کودهای تغذیه گیاهی لازم و ضروری است. از طرفی گیاهان را جهت حفظ عملکرد بایستی براساس نیاز تغذیه کرد. استفاده از سموم را بایستی به حداقل رساند و در این راستا می توان با استفاده از کنترل بیولوژیکی، مدیریت تلفیقی و روش های دیگر تا حد زیادی آفات و بیماری ها را کنترل نمود. تقویت درختان خود باعث کاهش آفات و بیماری های گیاهی می شود زیرا بیماری ها و آفات بیشتر به گیاهان ضعیف حمله می کنند و مقاومت این نوع گیاهان در برابر این عوامل مخرب پایین هست.

1 1 1024x1024 - کود درشت کننده

همانطور که گفته شد کودهای پیشرفته تخصص خاصی را دنبال می کنند، برخی از آن ها تک عنصره و یا تک منظوره هستند و برخی دیگر ترکیبی بوده و چند منظوره به شمار می آیند. در برخی کودها چند عنصر پر مصرف کنار هم قرار گرفته اند و کودهایی هم هستند که ترکیبی از ریز مغذی ها هستند. گروهی از کودها به عنوان کود درشت کننده میوه شناخته می شوند.

یکی از موضوعاتی که برای کشاورزان دغدغه به شمار می آید. ریز بودن محصول هست حالا این موضوع می تواند همه محصولات سبزی و صیفی تا گل های زینتی و میوه ها را شامل شود. دلایل مختلفی برای ریز بودن اندازه و یا کیفیت پایین محصولات وجود دارند. به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می شود:

مهم ترین عوامل دخیل در ریز شدن میوه ها:

باردهی زیاد:

این موضوع در درختان میوه بیشتر مشاهده می شود. یعنی وقتی درخت بار زیادی دارد. منابع غذایی خود را به تعداد میوه های بیشتری تقسیم می کند و بنابراین سهم هر کدام از میوه ها کمتر می شود. لذا کوچک می مانند.

8 1024x1024 - کود درشت کننده

عدم هرس:

هرس مناسب برای درختان و برای گیاهان گلخانه ای به مراتب موضوع مهمی هست با هرس تعادل بین بخش های رویشی و زایشی گیاه برقرار می شود و منابع غذایی درخت بطور مناسبی بین بخش های مختلف تقسیم می شوند. در این حالت یک تعادلی بین رشد و باردهی برقرار می شود. این یک توازن بین عرضه و تقاضا می باشد. در این حالت رشد رویشی و تعداد برگ لازم برای فتوسنتز گیاه و تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه فراهم می شود. این یعنی مدیریت تغذیه ای گیاه که منجر به عملکرد عالی گیاه شده و از کاهش مقدار محصول و یا کیفیت آن جلوگیری می کند. اگر هرس انجام نشود و یا هرس اشتباهی انجام گردد، سال آوری گیاه تشدید می شود و از تعادل خارج می شود که منجر به مشکلاتی مانند افزایش رشد رویشی و کاهش باردهی می شود. درختانی که هرس می شوند جوان تر هستند و عمر اقتصادی زیادی دارند. اما درختانی که هرس نمی شوند باردهی خوبی ندارند و دچار پیری زودرس می شوند. تشدید سال آوری یعنی یک سال باردهی درختان به صفر می رسد و سال بعد باردهی زیاد و میوه های ریز و بی کیفیت خواهند شد.

تغذیه نامناسب و یا ناکافی:

در صورتی که ما سالانه انتظار باردهی از درختان داریم و یا در گلخانه ها و مزارع پس از برداشت های متوالی انتظار عملکرد از گیاه داریم بایستی در حد این انتظار به تغذیه آنها هم رسیدگی کنیم. در صورت عدم کوددهی عملکرد گیاه کاهش خواهد یافت و به تدریج دچار ضعف خواهد شد. بنابراین نقش تغذیه برای رسیدن به محصول با کمیت و کیفیت بالا، ضروری است. جهت افزایش اندازه میوه ها،  استفاده از کود درشت کننده مانند پتاس بالا مورد نیاز هست.

تغذیه نامناسب و یا ناکافی:

در صورتی که ما سالانه انتظار باردهی از درختان داریم و یا در گلخانه ها و مزارع پس از برداشت های متوالی انتظار عملکرد از گیاه داریم بایستی در حد این انتظار به تغذیه آنها هم رسیدگی کنیم. در صورت عدم کوددهی عملکرد گیاه کاهش خواهد یافت و به تدریج دچار ضعف خواهد شد. بنابراین نقش تغذیه برای رسیدن به محصول با کمیت و کیفیت بالا، ضروری است.

نقش اصلاح خاک و رشد ریشه ها در تغذیه گیاه:

ناگفته نماند که بخش اصلی تغذیه کننده گیاه ریشه ها هستند و هر چه تعداد و حجم ریشه  ها بیشتر باشند موفقیت بیشتری در تغذیه گیاه حاصل می شود. مناسب بودن شرایط خاک اطراف ریشه  جهت جذب مواد غذایی و عناصر از خاک هم ضرورت زیادی دارد. در بیشتر مواقع مواد غذایی ذر خاک موجود هستند ولی قابلیت جذب بسیار کمی دارند. لذا بایستی این گونه خاک ها را اصلاح نمود.

9 1024x1024 - کود درشت کننده

نوع رقم:

ژنتیک گیاه در اندازه میوه به طور مستقیم دخالت دارد. یعنی رقم های مختلف اندازه های میوه متفاوتی دارند و حتی شکل میوه آن ها نیز متفاوت هستند. بنابراین خواص ژنتیکی گیاه مساله اساسی در تعیین اندازه، شکل، رنگ و حتی طعم آن خواهد داشت. برای مثال دو نوع مختلف گوجه سبز در یک زمین با یک نوع آب و هوا و تغذیه و آبیاری مشابه، دارای شکل میوه و طعم و اندازه متفاوتی هستند.

۴ راهکار اساسی برای درشتی میوه ها:

بنابر موضوعاتی که به آن ها اشاره شد بایستی ۴ عمل اساسی انجام شود. ۱- از ارقام انتخاب شده و شناسنامه دار دارای مشخصات میوه بازارپسند جهت احداث باغات و کشت گلخانه ها استفاده شود  ۲- هرس صحیح و متناسب انجام شود. ۳- خاک ها بایستی اصلاح شوند و بر حجم ریشه ها اضافه نمود. ۴- تغذیه اصولی بسته به نیاز گیاه بایستی انجام شود.

7 1 1024x1024 - کود درشت کننده

نقش تغذیه در درشتی میوه ها:

نقش تغذیه در درشتی میوه ها، گل ها و دیگر محصولات آشکار هست. جهت بزرگ شدن محصولات مختلف و میوه ها دو مرحله اساسی وجود دارد: ۱- مرحله تقسیم سلولی، ۲- مرحله بزرگ شدن سلول ها

5 2 1024x1024 - کود درشت کننده

جهت تقسیم سلولی و بزرگ شدن آن نیاز هست دیواره سلولی رشد کند و وجود عنصر کلسیم برای این موضوع اهمیت دارد. در صورت کمبود کلسیم این مراحل تکمیل نخواهد شد و رشد و تقسیم سلولی با سرعت کمتری اتفاق خواهد افتاد که منجر به کاهش درشتی میوه می شود. بنابراین محلول پاشی کودهای کلسیم داری که قابلیت جذب خوبی دارند در مراحل ابتدایی رشد میوه ها مورد نیاز هست. کودهایی هم که دارای جلبک دریایی هستند و به عبارتی محرک رشد هستند رشد سلول ها را تحریک می کنند و منجر به افزایش اندازه میوه خواهند شد. کودهای پتاس بالا علاوه بر افزایش کیفیت میوه اعم از رنگ و عطر و طعم آن ها، باعث وزن گیری و نیز درشتی میوه ها خواهند شد. کودهای پتاسه با تجمع قند و کربوهیدرات ها در میوه ها موجب رشد و درشتی میوه ها می شود. این نوع کودها در افزایش مقاومت میوه ها به سرما، افزایش مدت انبارمانی میوه ها و همچنین بازارپسندی آن ها تاثیر بسزایی دارند. بنابراین کودهای نامبرده شده کود درشت کننده به حساب می آیند. مثال هایی برای درشتی میوه ها عنوان می شود.

۱- کود درشت کننده میوه هلو:

هلو از میوه هایی است که درشتی آن نظر خریداران و مصرف کنند گان را به خود جلب می کند. مخصوصا اگر دارای رنگ گیری مناسب و طعم خوب باشد. در بازارپسندی و کیفیت آن خیلی موثر خواهد بود که نهایتا این نوع محصول درجه یک بوده و با قیمت بالاتری به بازار عرض می شود. توجه به محلول پاشی کلسیم در اوایل رشد میوه ها و تغذیه با کودهای پتاسه و جلبک دریایی در درشت شدن هلو تاثیر زیادی دارد.

2 1 1024x1024 - کود درشت کننده

۲- کود درشت کننده میوه زردآلو:

زردآلوهای ریز معمولا بی مزه بوده و از نظر تازه خوری و خشک کردن به صرفه نیستند و کیفیت لازم را ندارند. بنابراین خیلی مهم هست که میوه های زردآلو درشت شوند. با رعایت تمام عوامل موثر در اندازه میوه ها و همچنین تامین نیازهای آبی و غذایی زردآلو افزایش کیفیت زردآلو را رقم می زنند. البته ناگفته نماند نوع رقم که به ژنتیک آن برمی گردد در تعیین اندازه و کیفیت میوه ها نقش اساسی را دارد. شیرین شدن میوه های زردآلو و رنگ انداختن آن ها هم نتیجه استفاده از کودهای حاوی پتاسیم و بور هست.

4 2 1024x1024 - کود درشت کننده

۳- کود درشت کننده میوه گوجه سبز و درشتی میوه انار:

 این میوه ها هم از قوانین و مواردی که اشاره شد، تبعیت می کنند. یعنی نوع رقم، تغذیه مناسب و هرس صحیح تعیین کننده درشتی میو ها و کیفیت آن ها خواهد بود. یک معضلی که در میوه های اشاره شده وجود دارد ترکیدن میوه ها هست. درشت نمودن میوه ها بایستی طوری پیش برود که منجر به ایجاد ترک در میوه ها و شکافت آن ها نشود. در این باره آبیاری های منظم، استفاده از کودهای کلسیمی در دوره رشد میوه ها و همچنین کودهای پتاسه در اواخر دوره رشد میوه ها، جلوگیری از خشکی خاک و خودداری از ایجاد فواصل طولانی در آبیاری در ایجاد میوه های درشت و بدون ترک موثر خواهند بود.

6 3 1024x1024 - کود درشت کننده

معرفی کود درشت کننده و کیفیت میوه ها:

از کودهایی که به عنوان کود درشت کننده، کاربرد بیشتری دارند و موفق عمل نموده ا ند می توان به کودهای پتاس بالای فولیمکس کا، کود دارای جلبک دریایی فراوان و طبیعی به نام گرین کال و کود کلسی بور فورتاسل از برند مافا اسپانیا اشاره نمود. این کودها نتایج درخشانی در افزایش اندازه میوه ها و همچنین رنگ گیری و بازار پسندی آن ها دارند و امروزه مصرف آن ها رو به گسترش می باشد. این کودها کیفیت لازم را به میوه ها می بخشند و هیچ گونه باقیمانده ای روی میوه ها ندارند و جهت تولید محصول سالم جهت مصرف داخلی و صادرات میوه ها را کاملا مناسب می نمایند.

folimax 1024x1024 1 1024x1024 - کود درشت کننده
Fortacell 1024x1024 - کود درشت کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*