تغذیه گیاهی بخش ۲

تغذیه گیاهی (بخش دوم):

در بخش اول مبحث تغذیه گیاهی به فیزیولوژی تغذیه، موانع موجود و اهمیت وجود گیاهان پرداختیم در بخش دوم به موضوع روش های تغذیه گیاهی و اهمیت آن در تولید غذا و سلامتی گیاه و همچنین محیط زیست می پردازیم.

1697620798834 - تغذیه گیاهی بخش 2

گیاهان متحرک نیستند و در یک جای ثابتی مستقر شده اند که متاثر از عوامل محیطی و خاکی است و بایستی این شرایط را تحمل نمایند و سازگاری پیدا کنند. یکی از معایب غیر متحرک بودن گیاهان محدود شدن منبع تغذیه گیاهی است. در محدوده ای که گیاه ریشه های خود را گسترانیده منابع غذایی محدودی موجود هستند. ریشه ها با تمام توان از منابع موجود استفاده می نمایند. اما یک روزی مواد غذایی در محیط ریشه به پایان می رسد. بنابراین نیاز به شارژ مواد غذایی است و از تمام عناصر غذایی قابل استفاده گیاه بایستی تامین شوند. زیرا گیاه مرتبا به رشد و باردهی خود ادامه می دهد. این موضوع در گیاهان یکساله به مدت یک سال هست و با تقویت زمین دوباره می توان اقدام به کشت جدید نمود. اما برای درختان میوه چندین سال ادامه دارد. و هر ساله مقادیر قابل توجهی از عناصر و مواد غذایی خاک توسط درختان برداشته می شود. بنابراین نیاز به احیاء و شارژ دوباره مواد غذایی می باشد. ناگفته نماند که در مواردی مشکلات خاکی اعم از pH خاک، وجود بیکربنات ها، شوری خاک، آهکی بودن خاک و همچنین سفتی خاک هم مانع جذب آب و املاح توسط ریشه ها می شود و رشد ریشه ها را نیز محدود می نمایند. این موانع هم در تغذیه گیاهی بسیار موثر هستند. این عوامل باعث می شوند زمانی که کمبودی در خاک وجود نداشته باشد نیز علایم آن در گیاه ظاهر شوند. علت این امر شرایط نامناسب خاک و عدم توانایی جذب در این شرایط می باشد.

بنابراین در تغذیه گیاهی دو مورد مهم می باشد: یکی تامین مواد غذایی و دومی اصلاح خاک جهت جذب مواد غذایی موجود. جهت دستیابی به نتیجه مطلوب بایستی به هر دو موضوع فوق توجه نمود.

تغذیه گیاهی به دو صورت قابل انجام هست: ۱- محلول پاشی ۲- همراه آبیاری

۱- محلول پاشی:

شیوه ای از تغذیه که مواد آلی و عناصر غذایی را به طور مستقیم در اختیار برگ ها و میوه ها قرار می دهد تا با جذب آن با سرعت بالا و صرف زمان کمتری مواد غذایی در اختیار بخش های مختلف گیاهی قرار گیرد. این مواد غذایی بیشتر از طریق روزنه ها و مقدار کمتری نیز از طریق کوتیکول برگ ها و نیز پوست میوه ها جذب گیاه می شوند. موادی که وارد وارد سلول های برگ می شوند به سمت محل مصرف یعنی میوه ها منتقل می شوند. در مواقعی که ریشه های گیاه دچار مشکل هستند و یا خاک برای جذب شرایط مناسبی ندارد، محلول پاشی جایگزین مناسبی هست که مواد لازم را برای گیاه تامین می نماید. انواع کودها جهت محلول پاشی استفاده می شوند اما برای افزایش جذب و کارآیی مصرف کود بایستی از کودهای کلاته و یا کمپلکس شده استفاده نمود. همچنین تنظیم pH  محلول و تنظیم لانس جهت بهبود اندازه قطرات محلول پاشی هم در نتیجه گیری مطلوب تاثیر زیادی دارند.

fpls 13 1033092 g001 1024x1024 - تغذیه گیاهی بخش 2

۲- همراه آبیاری

ریشه ها را می توان به عنوان دهان گیاه تلقی نمود زیرا این اندام نقش اصلی را در جذب آب و مواد غذایی برای گیاه بر عهده دارد. و تامین مواد غذایی برای گیاهان در غیاب کودها بر عهده ریشه هاست. یکی از مزایای مهم تغذیه خاکی ماندگاری کود در خاک و استفاده طولانی مدت گیاه از آن هست. در صورتی که در محلول پاشی جذب کود فقط برای مدت محدود چند ساعته هست. مصرف آسان کودهای مختلف از طریق آبیاری از دیگر مزایای تغذیه گیاهی همراه آبیاری است. اصلاح خاک، افزایش مواد آلی خاک، غنی سازی خاک از عناصر غذایی و همچنین بهبود شرایط خاک برای جذب نیز از مزایای کوددهی همراه آبیاری است. تنوع کودها در این سیستم زیاد می باشد. امروزه سیستم های مختلف کوددهی همراه آبیاری بوجود آمده اند از آن جمله  می توان به سیستم های آبیاری قطره ای، بارانی، هوشمند، زیر خاکی، نشتی و… که کوددهی از طریق این سیستم ها نسبت به آبیاری های سنتی و غرقابی، حساب شده تر و دقیق هستند. و می توان برنامه تغذیه گیاهی را به آسانی مدیریت نمود. انواع کودهای تغذیه ای که بیشتر همراه آبیاری و خاکی استفاده می شوند می توان ان پ کا ها، سولفات ها، نیترات ها، هیومیک اسید، کودهای آلی و … را نام برد. در مواقعی که مشکل جذب از خاک وجود نداشته باشد و یا محلول پاشی اجرایی نباشد. تغذیه گیاهی از طریق آبیاری انجام می شود. بیشتر از این روش جهت کوددهی در باغات، مزارع و گلخانه ها استفاده می شود.

nitrient mobility in soil 1024x1024 - تغذیه گیاهی بخش 2

در مجموع می توان گفت که هر اقدامی که به بهبود روند تغذیه گیاهی کمک نماید منجر به افزایش تولید و کیفیت محصول خواهد شد. در عین حال سلامتی گیاه حفظ می شود و کمتر دچار عوارض و بیماری های مختلف می شود و نهایتا اینکه هزینه های سمپاشی کاهش پیدا می کند و باقیمانده مواد مضر سموم در محصولات کاهش پیدا می کند و صادرات و سلامت مصرف کننده ها هم توجه زیادی می شود.

معرفی برند کودهای موثر و همسو با محیط زیست:

توجه به سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی در درجه اول اهمیت قرار دارد. در راستای این موضوع بایستی علاوه بر کاهش مصرف سموم به دنبال کودهای همسو با محیط زیست و بدون باقیمانده مواد مضر در محصولات بود. در عین حال بر کمیت و کیفیت محصولات تولیدی افزود. تولید محصول سالم و با کیفیت و افزایش مقدار تولید با توجه به افزایش جمعیت جهان ضروری است و روز به روز اهمیت ویژه ای پیدا می کند. و نکته دیگر اینکه تولید محصول اقتصادی و بازارپسند با تغذیه گیاهی مناسب و با استفاده از نهاده کود با قدرت تاثیر بالا ممکن می شود. کودهای برند مافا اسپانیا فرمولاسیون های ویژه و تخصصی کودهاییست که علاوه بر تغذیه تخصصی مراحل مختلف رشد و تولید محصول در گیاه، دوستدار محیط زیست بوده و باقیمانده مواد مضر در محصول ندارد.

Micro 1024x612 1 1024x1024 - تغذیه گیاهی بخش 2

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*