کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

تاریخچه استفاده از جلبک دریایی به عنوان محرک رشد و تقویت باردهی و ریشه دهی گیاهان با انتقال گیاه جلبک دریایی آسکوفیلوم نودوزم به مزارع به عنوان مالچ، کشف شد. بدون آگاهی از اثرات این گیاه معجزه گر، کشاورز شاهد رشد و عجیب گیاهانی شد که در کنار آنها این جلبک دریایی به عنوان مالچ استفاده شده بود. بعد از این اتفاق آنالیز جلبک دریای نشان داد که حاوی هورمون ها و محرک های رشد طبیعی و همچنین دارای مواد فعال زیستی جهت تغذیه و تامین مواد حیاتی لازم برای گیاه از جمله ویتامین ها، مواد ضد تنش، مانیتول، آلجینیک اسید می باشد. این مواد ارزشمند و خواص ضد تنشی این گیاه را در میان پرکاربردترین کودها در جهان قرار داده است که امروزه عصاره آن به فرآوانی در تهیه کودهای مختلف استفاده می شود. و یا به تنهایی به عنوان کود جلبک دریایی مصرف می شود.

seaweed extract ascophyllum nodosum 1529392371 3992419 - کود جلبک دریایی

جلبک ها گروه وسیعی از گیاهان اولیه هستند و انواع مختلفی دارند و با توجه به زیستگاه های مختلف سازگاری پیدا کرده اند. برای نمونه نوعی از آن ها در اعماق دریا و نوعی دیگر در سواحل دریا رشد می کنند. و نواعی در آب های سرد و یا گرم زیست می کنند و یا در آب های شور و شیرین رشد می کنند. به همین دلیل هر کدام از این جلبک ها دارای ویژگی هایی هستند که می توان از آن ها در جهت تحریک رشد، کاهش تنش های مختلف محیطی بر گیاهان، در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بهره برد. حتی گونه هایی از جلبک ها مصرف خوراکی برای انسان دارند.  از بین جلبک ها، جلبک دریایی آسکوفیلوم نودوزوم پرکاربردترین جلبک هست و امروزه وسعت استفاده از این جلبک کل دنیا را فرا گرفته است. این جلبک مزایای مهمی را برای گیاهان دارد. زیستگاه این جلبک محدود هست و بیشتر در سواحل کانادا رشد می کند و بطوریکه امواج دریا مرتبا این جلبک ها را به زیر آب برده و دوباره بیرون می کند. همچنین در این سواحل نوسانات دمایی شب و روز و در زمستان و تابستان بسیار بالاست و همواره دچار تنش هستند. برای رفع تنش، جلبک ها موادی را در خود سنتز می کنند که از این بحران ها عبور کنند و به رشد خود ادامه دهند. لذا تولید ترکیبات ضد تنش مثل آلجینالت ها و مانیتول در این جلبک ها افزایش پیدا می کند. این جلبک ها هورمون های طبیعی با غلظت بالایی تولید می کنند. همچنین سرشار از مواد مغذی آلی و معدنی حیاتی و آماده مصرف برای گیاهان هستند. این جلبک ها به صورت علمی برداشت می شوند تا مجددا بتوانند رشد کنند و برداشت همیشه صورت نمی گیرد و دوره های خاصی از سال انجام می شود که دارای بیشترین کیفیت باشند و کمترین آسیب به این گیاهان وارد شود و همچنین همیشه کیفیت و کمیت محتویات جلبک در فرآورده های حاصل از عصاره گیری ثابت باشد. این جلبک ها به صورت عصاره پودری یا مایع فرآوری می شوند و پس از تایید و کنترل کیفی وارد بازار کود می شوند.

زمان استفاده از جلبک دریایی:

کود جلبک دریایی را می توان در هر زمانی از فصل رشد گیاه استفاده نمود و به همان مرحله گیاه بهبودی زیادی بخشید. خواص جلبک دریایی به گونه ای است که محدود به دوره خاصی نمی شود و هر زمانی قابل استفاه هست. بستگی به این دارد که شما چه توقعی از این کود داشته باشید مرحله استفاده متفاوت خواهد شد. برای نمونه شما برای رشد میوه ها بخواهید استفاده کنید در مراحل ابتدایی رشد میوه ها بهترین زمان مصرف هست. یا برای بهبود کیفیت و درشتی میوه ها مد نظر شما باشد در مراحل انتهایی رشد میوه ها استفاده کنید. در مواقع تنش هم می توانید از این کود بهره مند شوید. چرا که موجب تعدیل بسیار خوب تنش ها می شود و از توقف رشد گیاه جلوگیری می کند.

290px Ascophyllum nodosum 1024x1024 - کود جلبک دریایی

نحوه استفاده از جلبک دریایی:

این کود به صورت پودری و مایع هست و هر دو فرم آن را هم به صورت محلول پاشی و هم همراه آبیاری می توان استفاده نمود. بدون نگرانی از عوارضی مانند سوزندگی و مسمومیت و… شما به راحتی با دوزهای مختلف در حد متعارف می توانید آن را محلول پاشی یا با آبیاری استفاده نمایید. مقدار متعارف آن بستگی به غلظت جلبک دریایی کود دارد. تا یک حدی بالا بردن دوز مصرف جلبک دریایی اثرات مثبت بیشتری نشان می دهد اما دوز مصرف بیش از حد نتایج بیشتری ندارد و مقرون به صرفه نیست. محلول پاشی حتما در ابتدای صبح یا بعد از غروب آفتاب انجام شود. زیرا هوای گرم مناسب محلول پاشی نیست و تبخیر زیاد و شیوع بیماری های قارچی را به دنبال دارد.

کود جلبک دریایی برای گیاهان آپارتمانی:

اکثر گیاهان آپارتمانی  به دلیل اینکه منبع گلدانی دارند، از نظر مواد غذایی محدود می شوند. لذا اضافه کردن یک یا چند کود به گلدان آن ها یا حتی اسپری این مواد بر رشد و کیفیت این گیاهان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. مخصوصا در مواقعی که انتظار رشد سریع و با کیفیت برای گل ها داریم کود جلبک دریایی بسیار می تواند موثر عمل نماید و گیاهان پهن برگ با گل های درشت را می توانید با استفاده از جلبک دریایی تجربه کنید. بنابراین توصیه می شود حتما از این کود در برنامه تغذیه گیاهان آپارتمانی استفاده شود. با توجه به اینکه گیاهان آپارتمانی به تنش های ناشی از جابجایی و نوسانات دمایی محل حساس هستند. کود جلبک دریایی به عنوان یک تعدیل گر قوی تنش های محیطی، اثرات این شوک ها را کاهش می دهد.

f11d4c8a3851ab4d259efacd37c85946 - کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی برای چه گیاهانی مناسب است:

برای استفاده از کودهای شیمیایی و یا ترکیبات آلی شیمیایی دیگر معمولا نیاز هست نوع گیاه و زمان مصرف مشخص شود. گیاهان درخواست های غذایی متفاوتی دارند. اما کود جلبک دریایی برای همه عمومیت دارد و مختص گیاهان خاصی نیست و همه گیاهان می توانند از آن بهره مند شوند. و نتایج مشابهی در گیاهان مختلف دارد.

61jUQ15hmyL 1024x1024 - کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی برای درختان:

درختان بیش از همه گیاهان به جلبک دریایی نیاز دارند. به دلیل اینکه سالیانه درختان با باردهی خود مواد و منابع غذایی را از خاک تخلیه می کنند و صرف تولید میوه می نمایند. در این میان تنش های مختلفی را در طول سال این درختان مواجه می شوند. بنابراین یک بازسازی سالیانه برای حفظ سلامتی و توان این درختان نیاز هست تا هم به طور مداوم محصول تولید کنند و سال آوری آن ها کاهش یابد و هم اینکه تعادل باردهی و رشد را حفظ کنند و از تنش ها به سلامتی عبور نمایند. این مهم با استفاده از کود جلبک دریایی حاصل می شود.

کود جلبک دریایی برای سانسوریا:

همانطور که گفته شد یکی از اثرات جلبک دریایی پهن کردن برگ هاست. سانسوریا از گیاهان زینتی است که معمولا دوست داریم دارای برگ های پهن باشد. زیرا زیبایی خاصی به سانسوریا می بخشد. یکی دیگر از اثرات جلبک دریایی ریشه زایی است. سانسوریا از گیاهانی است که به ریشه های خود حساس هست و هر اتفاقی که ریشه های آن را تحت تاثیر قرار دهد به صورت ضعف و کاهش رشد و باریک شدن پایین برگ ها خود را نشان خواهد داد. ریشه های این گیاه ابتدا رشد کمی دارند تا گیاه مستقر شود و ریشه دوانی کند. در این مرحله استفاده از کود جلبک دریایی می تواند بر سرعت ریشه زایی و قدرت ریشه های تولید شده فوق العاده موثر باشد. بنابراین جهت رسیدن به گیاه سانسوریا با ریشه های مناسب و برگ های پهن و با کیفیت از جلبک دریایی استفاده نمایید.

1000 seaweed fertilizer for plants seaweed granules suitable for original imagafc2hxsrx6kd 1024x1024 - کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی برای مرکبات:

مرکبات یک خانواد بزرگی از میوه ها را شامل می شود که اکثر آن ها از میوه های پرمصرف جهانی هستند. اهمیت مرکبات در تامین مواد غذایی مخصوصا ویتامین C  بر کسی پوشیده نیست. مرکبات موجب افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری های فصل سرد می شود. لذا تولید این میوه سال به سال با افزایش جمعیت جهان اهیت بیشتری پیدا می کند. جهت نیل به تولید با مقدار و کیفیت بالا  نیاز به تغذیه اصولی و تامین نیازهای این درختان همیشه سبز داریم. یکی از کودهای موثر در افزایش کمیت و کیفیت میوه مرکبات کود جلبک دریایی است. این کود علاوه بر تامین مواد حیاتی برای رشد و باردهی دارای هورمون های طبیعی و مواد محرک تولید هومرمون های رشد توسط خود گیاه هستند که گیاه را به رشد و باردهی تحریک می کنند.

کود جلبک دریایی برای زاموفیلیا:

زاموفیلیا گیاهی است که هر چقدر برگ های پهن تر و نیز ارتفاع ساقه و قطر ساقه های آن بیشتر باشد چشم نواز تر هست. برای رسیدن به این سطح از کیفیت بایستی این گیاه غده های درشت تری تولید نماید. غده های درشت تر گیاهان درشت تر و قوی تری را بوجود می آورند. کود جلبک دریایی علاوه بر پهن تر کردن برگ ها و قطور نمودن ساقه ها، موجب تولید غده های درشت می شود و برای تکثیر این گیاه هم بسیار مناسب می باشد.

Ascophyllum nodosum - کود جلبک دریایی

کود جلک دریایی برای پسته:

پسته از جمله محصولاتی است که سال آوری دارد و بسیار حساس بوده و در صورت عدم تامین مواد غذایی و انرژی لازم به ریزش جوانه های بارده و تنک شدن خوشه ها را شاهد خواهیم بود. یکی از پرکاربردترین کودها برای پسته کود جلبک دریایی است. چرا که تجربه چندین ساله کشاورزان پسته کار نشان داده که جلبک دریایی در کاهش سال آوری، جلوگیری از ریزش جوانه های بارده و در ایجاد خوشه های پر پسته تاثیر خیلی زیادی داشته است. این کود در ایجاد تعادل هورمونی، در تامین مواد و عناصر غذایی، رفع تنش ها و تحریک رشد جوانه ها و خوشه ها بسیار موثر عمل می کند. کشاورزان پسته رفسنجان از پیشگامان تجربه مصرف جلبک دریایی در این محصول هستند.

فواید کاربرد جلبک دریایی برای گیاهان:

در مجموع فواید کاربرد کود جلبک دریایی برای گیاهان به طور اهم موارد زیر هستند:

  • رفع تنش ها و جلوگیری از آسیب آن ها به گیاه
  • افزایش پتانسیل اسمزی گیاه و افزایش توان گیاه در جذب آب در شرایط تنش
  • تحریک رشد گیاه به صورت قوی و تولید نقاط بارده زیاد در گیاه
  • بهبود ریشه زایی و افزایش ریشه های قوی
  • تامین مواد غذایی و مواد آلی برای گیاه
  • افزایش کیفیت محصول
  • افزایش توان باردهی گیاه
  • تولید میوه های با کیفیت
  • افزایش پهنای برگ ها و سطح فتوسنتز
  • افزایش سنتز کلروفیل
  • بازسازی گیاه پس از بروز تنش ها و خارج نمودن گیاه از حالت شوک
  • حفظ سلامتی و شادابی گیاه
  •  
10811 2015 574 Fig3 HTML - کود جلبک دریایی

معرفی کود جلبک دریایی:

یکی از غنی ترین کودهای جلبک دریایی محصول گرین کال برند مافا اسپانیا هست. در ترکیب جلبک دریایی گرین کال انواع عناصر غذایی مخصوصا کلسیم و بور وجود دارند که در تغذیه گیاهی مهم هستند. سایر ترکیبات شامل مواد آلی، مواد طبیعی شبه هورمونی تحریک کننده رشد گیاه و مانیتول ها و آلجینات ها به عنوان جاذب آب و برطرف کننده تنش ها، وجود دارند. گرین کال به دلیل وجود جلبک همراه کلسی بور کیفیت میوه ها، سایز میوه ها و مدت ماندگاری آن ها را در انبار و سردخانه افزایش می دهد. این کود غلظت بالایی از جلبک دریایی طبیعی دارد و جهت حفظ تمام مواد و ترکیبات حیاتی حساس به دماها و فشارهای بالا، در دماهای پایین استخراج شده که رنگ طبیعی جلبک و تمام مواد حیاتی در آن حفظ شده است. گرین کال در بین کشاورزان به دلیل کنترل تنش ها، افزایش رشد، بهبود کیفیت و کمیت محصول و ارتقاء سلامتی گیاهان به درجه محبوبیت بی نظیری رسیده و بسیار پرطرفدار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*