کود توت فرنگی بخش دوم

کود توت فرنگی بخش دوم

توت فرنگی یکی از محبوب ترین میوه های ایرانیان و سایر نقاط دنیا به شمار می رود. حاوی ارزش غذایی فراوانی از جمله ویتامین c ، ویتامین K، فسفر، کلسیم، پتاسیم می باشد. سرشار از آنتی اکسیدان هست و سلامتی پوست و مو را هم به دنبال دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و موجب کاهش کلسترول خون می شود. میوه ای است که به سرعت در سبد محصولات مورد علاقه مردم جا باز نموده و مصرف زیادی پیدا کرده است. متخصصین تغذیه به خوردن این میوه بسیار توصیه کرده اند. امروز ارقام متنوعی از توت فرنگی اصلاح شده اند که دارای کیفیت های بالاتری از نظر سایز میوه، رنگ و مزه  هستند و تولید بالایی دارند. کود توت فرنگی ویژگی های کمی و کیفی  آن را بسیار متاثر می سازد. بنابراین بایستی به مسئله تغذیه آن توجه زیادی نمود.

strawberry plant 0773401340 1024x1024 - کود توت فرنگی بخش دوم

رتبه بندی تولید توت فرنگی:

کشورهای چین، آمریکا، ترکیه و مکزیک به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان توت فرنگی در جهان هستند. ایران در جایگاه هفدهم قرار دارد. این میوه در اصل خاستگاه جنگلی دارد و از مناطق جنگلی توسط فرانسوی ها اصلاحات اولیه انجام شده و کشت شده اند. امروزه شاهد تعداد رقم های زیادی از این محصول هستیم. جنگل های شمال ایران نیز دارای توت فرنگی وحشی فراوان هست.

strawberry flowers 2 1024x1024 - کود توت فرنگی بخش دوم

زمان کشت توت فرنگی:

جهت کشت محصول توت فرنگی از ارقامی که به ارقام روز کوتاه معروف هستند در مناطقی که زمستان های خیلی سرد ندارند و به عبارتی زمستان ملایمی دارند و از ارقام روز خنثی در اکثر مناطق می توان استاده نمود. دوره کشت توت فرنگی طولانی می باشد با اینکه می توان در تمام طول سال اقدام به کشت آن نمود ولی بهترین زمان از اواسط پاییز تا اوایل بهار می باشد. جهت باردهی خوب توت فرنگی بایستی یک دوره سرما ببیند. در فصل رشد بایستی رانرها یا ساقه های رونده را قطع نمود تا انرژی گیاه مادری صرف رشد آن ها نشود و به باردهی بیانجامد. بوته هایی که برای کشت انتخاب می شوند بایستی عاری از بیماری ها و آفات باشند و دارای ریشه سالمی باشند.

Strawberry plant bloom 1024x1024 - کود توت فرنگی بخش دوم

مهم ترین موارد در کودهی توت فرنگی

به تعدادی از موارد مهمی از کود توت فرنگی می پردازیم که موثرترین موارد تغذیه در افزایش کمیت و کیفیت توت فرنگی هستند:

  • استقرار گیاه و رشد اولیه و ریشه زایی آن با استفاده از کود توت فرنگی دارای ان پ کا با غلظت پائین تر به همراه اسید آمینه بهترین گزینه تغذیه می تواند باشد که به روند استقرار و رشد بوته ها سرعت چشمگیری می بخشد.
  • افزایش گلدهی توت فرنگی و در واقع آماده سازی بوته ها جهت گلدهی و کمک به افزایش تعداد و کیفیت گل های آن که با استفاده از تغذیه کودهای دارای بور و روی و کلسیم میسر خواهد شد. و حتی کودهای دارای فسفر و پتاسیم در این زمینه کمک زیادی می کنند. تجربه ثابت نموده استفاده از کود توت فرنگی فسفره مانند فسفیت پتاسیم تاثیر زیادی در افزایش گلدهی داشته است.
  • باردهی مداوم توت فرنگی پس از آغاز گلدهی نیز با استفاده از کودهای محرک رشد مانند جلبک دریایی و اسید آمینه ها بسیار بهتر صورت می گیرد . و همچنین استفاده از ریزمغذی ها جهت تامین آن ها برای دوره باردهی نیاز هست.
  • کود توت فرنگی در جهت افزایش سایز میوه ها، رنگ گیری و شکل ظاهری خوب میوه ها و همچنین افزایش عطر و طعم میوه ها با استفاده از کودهای دارای فسفر و پتاسیم مانند فسفیت پتاسیم و کودهای پتاس بالا میسر می شود.
  • جهت افزایش سطح برگ و پهنای برگ می توان از کود کود توت فرنگی دارای جلبک دریایی بهره مند شد. در این صورت سطح فتوسنتز هم افزایش خواهد یافت و منجر به تولید بالا خواهد شد.
  • در تغذیه با کود توت فرنگی یک نکته لازم این هست که برای کاهش تعداد توت فرنگی های بدشکل بایستی از کلسیم در طول رشد میوه ها استفاده شود.
  • اگر به هر دلیلی پس از تغذیه با کود توت فرنگی، شرایط بوته های توت فرنگی را مناسب نمیدانید بایستی برررسی از ریشه ها، وضعیت سلامتی بوته ها از نظر بیماری های قارچی و همچنین بررسی آفت در دستور کار قرار گیرد.
  • چنانچه مشکل از ریشه ها باشد. احتمالا مواردی به صورت زیر مشاهده شوند. یکی از آن ها عدم رشد ریشه هست که می تواند ناشی از نامناسب بودن بستر کشت باشد. در این شرایط استفاده از کودهای هیومیکی توصیه می شود. اگر ریشه ها پوسیده باشند احتمال وجود بیماری قارچی خاکزی بسیار بالا هست. با استفاده از قارچ کش های مناسب می توان اقدام به برطرف نمودن مشکل کرد. رشد ریشه ها تضمین کننده رشد و باردهی بوته ها خواهند بود. لذا بایستی کارهای اصلاحی در بستر کشت و تغذیه ای برای رشد ریشه را جدی گرفت و در این زمینه اقدامات لازم را انجام داد.
  • از دیگر دلایل توقف رشد بوته ها مسمومیت از سموم یا کودهای با دوز بالا هست که در اینصورت هم اقدام به آبیاری خالی بدون کود و استفاده از اسیدهای آمینه در محلول پاشی اقدامات ضروری جهت برطرف کردن وضعیت موجود هستند. و یکی دیگر از عوامل عدم رشد، کمبود مواد غذایی هست که ممکن است شامل همه عناصر یا تعدادی باشد که در اینصورت نیز رشد ضعیف یا عدم رشد را مشاهده خواهیم نمود.
  • آفات بخش دیگری از موضوع ضعف و توقف رشد بوته های توت فرنگی است که در بررسی های مکرر آفات قابل تشخیص و مبارزه هستند و با اقدامات کنترلی مناسب می توان جلوی این عوامل را گرفت
  • تنش ها دیگر عامل منفی موثر در رشد بوته ها و عملکرد آن هاست. تنش های شوری، خشکی، سرما و گرما بسته به شدت آن ها می توانند کاملا باردهی، کیفیت میوه ها و رشد بوته ها را تحت تاثیر خود قرار دهند. استفاده از جلبک دریایی و اسیدهای آمینه در این مورد خنثی کننده هست و از آسیب تنش ها به گیاه تا حد زیادی می کاهد.

معرفی کود توت فرنگی:

کودهایی که در  قسمت فوق در مراحل مختلف توصیه شدند از موثرترین ترکیبات تغذیه ای هستند که با توجه به زمان نیاز آن ها استفاده می شوند. کودهای برند مافا اسپانیا شامل همه موارد توصیه شده فوق هستند و کیفیت بالایی دارند. با استفاده از کودهای سبد کالایی این برند تغذیه کاملی برای تمام مراحل رشد بوته های توت فرنگی خواهید داشت. کود توت فرنگی ماکسیفوس ۲۰-۴۰ برند مافا اسپانیا در مزارع توت فرنگی چند کار باهم انجام می دهد: ۱- با فعال سازی سیستم خود دفاعی گیاه، تنش ها و بیماری ها را برای گیاه مهار می کند و از اثرات منفی آنها به طور قابل توجهی می کاهد. ۲- موجب افزایش خیلی معنی دار تعداد گل ها در توت فرنگی می شود. ۳- به رشد و کیفیت میوه ها اثر مضاعفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*