بهترین کود برای مرکبات

جهت کسب نتیجه برای معرفی بهترین ترکیب کود برای محصولات مختلف، مطالعات زیادی در این زمینه توسط بخش فنی شرکت آروین فیدار کیمیا انجام شده است و تلاش های زیادی انجام شده تا بهترین توصیه کودی برای همه محصولات کشاورزی در مناسب ترین دوره آن انجام گردد. زمان، نحوه مصرف و همچنین مقدار مصرف کودها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا اگر این سه اصل با هم هماهنگ نباشند نتایج درخشانی بدست نخواهد آمد. مناسب ترین نتایج مصرف کودها با مطابقت سه پارامتر فوق حاصل می شود. بهترین کود برای هر گیاهی با توجه به نوع گیاه، تیپ رشدی گیاه، طول دوره رشد و باردهی گیاه و مقدار بار گیاه متفاوت خواهد بود. گیاهان مختلف نیازهای کودی مختلفی را خواهند داشت و همچنین در طول فصل رشد نیازهای غذایی گیاه تغییر می یابد. بر این اساس، موضوع تغذیه گیاه تخصصی است. در این قسمت برای نمونه بهترین کود برای مرکبات را بررسی می نماییم.

مرکبات خانواده بزرگی از میوه های زمستانه را شامل می شوند که جهت حفظ سلامتی و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان از اهمیت خیلی بالایی برخوردارند. لذا با توجه به این مهم، موضوع تغذیه مرکبات را به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند مورد بررسی قرار می دهیم. با تغذیه صحیح شاهد افزایش مقدار تولید و کیفیت این محصول خواهیم شد. تغذیه خانواده مرکبات مشابهت های زیادی دارد. اگر برنامه یک ساله ای برای تغذیه مرکبات در نظر بگیریم، به صورت زیر بایستی اقدام نمود.

da346 - بهترین کود برای مرکبات

. جهت بهبود گل دهی و تشکیل میوه های اولیه از کودهای فروت ست بهره می بریم. با این کار علاوه بر افزایش تعداد میوه، جلوی ریزش میوه هم گرفته می شود. از بهترین کودهای فروت ست می توان بالانس مافا را نام برد. این کود پس از رفع سرمای زمستان و قبل از شکوفایی جوانه ها و گلها محلول پاشی می شود که در این دوره بهترین کود برای مرکبات به شمار می رود. این مرحله رشدی حیاتی بوده و حفظ میوه های اولیه در افزایش تولید امر مهمی می باشد. پس از شکل گیری میوه ها از کودهای کلسیم و بر استفاده می شود. در این دوره رشد میوه ها سریع تر اتفاق می افتد و جهت تقسیم سلولی به کلسیم زیادی نیاز می باشد و عنصر بر نیز جابجایی کلسیم را آسان می کند. این مرحله کیفیت میوه های نهایی را تعیین می نماید و به افزایش سایز میوه ها می انجامد. در ادامه رشد میوه ها بهترین کود برای مرکبات کودهای دارای ازت و پتاسیم می باشد که منجر به تکمیل رشد میوه ها و شکل گیری گوشت میوه ها می شود. به دلیل فعالیت های بالای گیاه در این دوره نیاز به اسید آمینه و کودهای ریز مغذی بیشتر توصیه می شود. نمونه این کودها بیوکسی میکس و آمینون میکرو هستند که در این دوره محلول پاشی می شوند. در ادامه رشد میوه ها و با بروز گرماهای تابستانه، کودهای محرک رشد دارای جلبک دریایی مانند آمینون مار و گرین کال و همچنین کودهای دارای اسید آمینه مانند آمینون فورت مورد نیاز هستند. در طی اواخر رشد میوه ها تا ۲ هفته قبل از رسیدن میوه ها کودهای پتاسیمی و فسفره دوباره مصرف می شوند. این توصیه به این دلیل هست که کیفیت ( عطر ، رنگ و طعم میوه ها) و بازار پسندی میوه ها افزایش یابد. در این خصوص در خانواده مرکبات، پرتقال خونی مثال بارزی است، مصرف کودهای پتاسیمی و فسفره کافی موجب افزایش رنگ گیری این نوع پرتقال ها می شود.

 پس از انجام برنامه تغذیه فوق تقریبا یک محصول با کیفیت و بازارپسند و با مقدار تولید بالا بدست می آید. پس از برداشت، دوباره جهت حمایت از جوانه های بارده سال بعد، نوبت به مصرف کودهای فروت ست می رسد و محلول پاشی کلسیم، بر و روی انجام می شود که به تکامل جوانه های بارده سال بعد و حفظ آنها از سرمای زمستانه منجر خواهد شد. بهترین کود برای مرکبات جهت افزایش ذخایر شیره سلولی گیاه برای زمستان و همچنین مقاوم کننده در برابر سرمای زمستانه کودهای پتاسیمی مانند سولفات پتاسیم مدیفر اسپانیا می باشد. این کود به همراه آبیاری در طی پاییز و زمستان مصرف می شود و یا همراه سایر کودها به صورت چالکود در زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه با انجام تغذیه ذکر شده با انرژی بالایی فصل بعدی را شروع خواهد نمود. در اینجا یک سیکل تغذیه کامل می گردد و دوباره فصل جدید شروع می گردد. این تغذیه به صورت عمومی بوده و ارایه برنامه غذایی تخصصی تر با توجه به آنالیز خاک و گیاه و نیازهای فصلی انجام می شود.

جهت دریافت برنامه های غذایی تخصصی با شماره ۰۲۱۴۴۰۱۸۴۶۸ تماس و با ارایه آزمایش خاک و گیاه خود به کارشناس فنی شرکت آروین فیدارکیمیا،

برنامه کامل را دریافت و جهت تهیه کودها با همین شماره سفارش دهید.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*