کاربرد روغن ولک در کشاورزی

1. کنترل آفات و بیماری ها

روغن ولک یکی از پر کاربردترین ترکیباتی است که جهت کاهش جمعیت و کنترل آفات زمستان گذران استفاده می شود. این محصول با ایجاد لایه روغنی نازک و غیر قابل نفوذ روی تخم ها، شفیره ها، لاروها، پوره ها ، حشرات و کنه های بالغ با بستن منافذ تنفسی آنها موجب خفگی و از بین رفتن آفات شده و از طغیان آن ها جلوگیری می نماید و همینطور به عنوان مانعی برای تغذیه و تخم ریزی آفات می باشد. مصرف این محصول در درختان میوه دارای اهمیت زیادی است چرا که آفات در زمستان بطور هوشمندانه ای در روی پوست تنه و شاخه ها و همچنین زیر پوست درختان خود را از سرما محافظت می نمایند و با شروع گرما مجددا فعالیت خود را آغاز می نمایند و موجب افزایش جمعیت آفت می شوند. این موضوع در درختان پسته، مرکبات و سیب اهمیت دوچندانی دارد. از مهم ترین آفاتی که با این محصول کنترل می شوند شپشک ها، شته ها، کنه ها، پسیل، تریپس و کرم های چوبخوار و میوه خوار هستند. روغن ولک از راه جلوگیری از پخش اسپورها و محدود کردن رشد قارچ ها موجب کنترل قارچ ها می شود. برای کنترل بعضی از بیماری های گیاهان زینتی و درختان میوه مخصوصا زیتون، پسته، مرکبات و خرما نیز استفاده می شود.

A3 1 768x536 - کاربرد روغن ولک در کشاورزی
۲. نیاز سرمایی درختان

یکی دیگر از موارد مصرف روغن ولک که دارای اهمیت زیادی هست در سال هایی که نیاز سرمایی درختان میوه تامین نمی شود این محصول موجب جبران نیاز سرمایی می شود. درختانی که نیاز سرمایی آن ها تامین نمی شود از نظر هورمونی دچار اختلال می شوند و نقصان در شکوفایی گل ها و تلقیح، ریزش گل ها و میوه ها، تولید میوه های کمتر و بدشکل را به دنبال دارد و کمیت و کیفیت محصول هم پایین خواهد بود. از طرفی گل دهی خارج از موعد درختان و همچنین عدم شکوفایی و یا شکوفایی دیر هنگام برخی جوانه های درختان، تبدیل اندام های زایشی و رویشی به همدیگر نیز از عواقب عدم تامین نیاز سرمایی درختان هستند. با مصرف این محصول در سال هایی که مجموع ساعت های دمایی زمستانه بین ۰-۷ درجه سانتیگراد تا قبل از بیداری درختان کمتر از نیاز سرمایی لازم باشد این کسری جبران می شود و از عوارض مذکور جلوگیری می گردد.

دیگر مزایای مهم روغن ولک

روغن ولک به مراتب از حشره کش ها و کنه کش ها و سایر سموم برای انسان کم خطر می باشد و به محیط زیست آسیب نمی رساند. از دیگر مزایای این محصول قابلیت اختلاط آن با اکثر حشره کش ها و قارچ کش ها می باشد و اثر آن ها را تشدید می کند و همچنین از تبخیر سموم جلوگیری می نماید. قدرت چسبندگی سموم را افزایش می دهد و از شستشوی سم با آبیاری و آب باران جلوگیری می نماید.

مقدار مصرف زمستانه این محصول

 مقادیر مصرف توصیه شده روغن ولک زمستانه به طور میانگین ۲-۱/۵ درصد می باشد.

مواردی که جهت مصرف روغن ولک بایستی دقت نمود.

  • بهترین زمان مصرف این محصول از عبور از سرماهای زمستانه و قبل از بیداری درختان می باشد.
  • پوشش درختان بایستی به خوبی انجام شود و کاملا جلای روغن روی شاخه ها و تنه ها مشاهده گردد و در شکاف های بین پوست تنه ها و شاخه ها نفوذ نماید.
  • برای گیاهانی که تحت تنش هستند مانند نهال هایی که جدید کاشته شده اند و یا قلمه زده شده اند و همچنین گیاهانی که تازه به گلخانه منتقل شده اند نبایستی از این محصول استفاده نمود.
  • دوز مصرفی در فصل رشد و گلخانه ها جهت ترکیب با سم متفاوت است و بسته به نوع گیاه و نوع آفت و همچنین شرایط محیطی حاکم بر گیاه براساس نظر گیاهپزشک انجام گردد.
  • بهترین دمای محیطی برای محلول پاشی روغن ولک بیت ۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد.
  • از مصرف محصول در دماهای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد و بالای ۳۰ درجه سانتیگراد خودداری نمایید.
  • از ترکیب کودها و سموم گوگردی با این محصول جدا خودداری شود.
  • محلول پاشی زمستانه بایستی ۴۸ ساعت قبل از یخبندان و یا  ۴۸ ساعت پس از آن انجام شود.
A1 1 scaled - کاربرد روغن ولک در کشاورزی
کیفیت روغن ولک

کیفیت روغن ولک مصرفی از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که روغن های کم کیفیت کنترل خوبی روی آفات و بیماری ها ندارند و نیاز سرمایی درختان را به خوبی جبران نمی نمایند و همچنین اثرات سوء زیادی بر درختان و سایر محصولات گلخانه ای و زراعی دارند. لذا حتما توصیه می شود از روغن های با کیفیت بالا و دارای پارافین خالص استفاده گردد. در این راستا روغن آروفید ولک پلاس شرکت آروین فیدار کیمیا از جمله محصولاتی است که دارای پارافین خالص و بدون بو بوده و دارای کیفیت بالایی است و جلای بسیار خوبی روی درختان دارد. ترکیب روغن ولک آروفید ولک پلاس و مافاکوپر شرکت مافای اسپانیا یک ترکیب خاص و سازگار و بسیار موثر در کنترل بیماری ها و آفات می باشد که یک تیر خلاصی به بیماری ها و آفات می باشد و از اتلاف وقت و هزینه های گزاف جهت سمپاشی های مکرر جلوگیری می کند و مصرف سموم مضر را کاهش می دهد.

اگر نیاز به مشاوره در خصوص ثبت سفارش محصولات دارید

همین حالا شروع کنید

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*