کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید یک ماده آلی تیره رنگ هست که از مواد طبیعی و از ضایعات گیاهی و حیوانی به مرور زمان تحت فشار لایه های زمینی تولید می شود. بهترن منع تولید کود هیومیک اسید لئوناردیت هست که مراحل قبل از زغال سنگ به شمار می رود. لئوناردیت کانادایی یکی از بهترین منابع کود هیومیک اسید در جهان شناخته شده است. کودهای هیومیک اسید دارای فولویک اسید، پتاسیم، نیتروژن و.. می باشند که در اکثر موارد هیومیک، فولویک و پتاسیم در کودها کنار هم هستند که تکمیل کننده کار کود هیومیک اسید هستند و فولویک اسید به عنوان هدایتگر مواد غذایی به گیاه و در افزایش جذب آن ها از خاک یا در کودهای محلول پاشی موثر هست. فولویک اسید در شکل گیری اسیدآمینه ها و نوکلئیک اسید ها نیز مستقیما نقش دارد. فولویک اسید انتقال انواع ویتامین ها و سایر مواد مغذی را در گیاه بر عهده دارد. بنابراین حضور فولویک اسید در کنار هیومیک اسید یک نقش بسیار قویتری از این دو به وجود می آورد که برای گیاه معجزه آسا خواهد بود.

product jpeg - کود هیومیک اسید

مزایای مصرف کود هیومیک اسید

کاربردی ترین کود برای اصلاح خاک ها و افزایش مواد آلی آن ها هیومیک اسید هست که می توانند دگرگونی در خاک ها را رقم بزند و منجر به افزایش جذب عناصر غذایی خاک و رشد ریشه ها گردد. این کود یک کلات کننده در خاک هم به حساب می آید. خاک های مناطق مختلف ایران دارای مشکلاتی از جمله آهکی بودن و قلیاییت هستند که جذب عناصر موجود در خاک را دچار مشکل می نماید. هیومیک ها می توانند با ایجاد تخلخل در خاک و افزایش هوادهی و اصلاح بافت خاک زمینه را برای ریشه زایی و انتقال بیشتر مواد غذایی به گیاه را فراهم نمایند. سفتی خاک ها و نفوذناپذیری آن ها و هوای کمتر همه عوامل نامساعدی هستند که گیاه را تحت محدودیت های رشد و جذب قرار می دهند. ضمن اینکه فعالیت میکروارگانیسم های موجود در خاک بستگی به وجود تخلخل و هوای کافی و مواد آلی دارد. از جمله فعالیت باکتری های ریزو بیوم و تثبیت کننده ازت هوا که تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند. بنابراین در اصلاح خاک های نامساعد بایستی کوشا بود و یکی از محصولاتی که برای حل این قبیل مشکلات کاربرد گسترده ای پیدا کرده است، کود هیومیک اسید هست که با استفاده از آن بر مشکلات زیادی از جمله شوری، رشد کم ریشه ها و سفتی خاک غلبه نمود و ظرفیت کاتیونی خاک و ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش داد. بنابراین استفاده از آن دارای اهمیت فراوانی برای رشد گیاه و برای افزایش عملکرد و کیفیت محصول خواهد بود. این کود نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد و از این طریق آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد.

زمان، مقدار و نحوه مصرف کود هیومیک اسید

از  کود هیومیک اسید در تمام فصل می توان استفاده نمود و محدودیت زمانی ندارد. ولی ابتدای فصل برای درختان می تواند زمان بسیار مناسبی باشد تا با فعال شدن ریشه ها مواد غذایی موجود در خاک در دسترس آن ها قرا بگیرد و و کود هیومیک اسید در این زمینه می تواند نقش کلات کنند گی عناصر هم داشته باشد که از این طریق هم در جذب بالا و کاهش تثبیت عناصر در خاک کمک زیادی می نماید. بنابراین اوایل فصل برای درختان میوه دوره طلایی استفاده از کود هیومیک اسید هست البته اگر فرصت بیشتری برای استفاده از کود هیومیک اسید فراهم باشد یک مرحله دیگر در زمان رشد اولیه میوه ها و مرحله سوم قبل از بلوغ میوه ها استفاده می شود. این مرحله در پسته مطابق با زمان پر شدن مغز میوه ها می باشد. این کود در گل ها و گیاهان آپارتمانی هم مصرف زیادی دارد و در رشد گل و گیاه  در گل دهی، پاجوش دهی و تکثیر آن ها تاثیر مضاعفی دارد. لذا هر ۱۰ روز الی ۱۵ روز یکبار کود هیومیک اسید را می توان در برنامه کوددهی گل ها و گیاهان آپارتمانی قرار داد.

1 1 - کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسیدها به دو شکل پودری و مایع وجود دارند. مقدار مصرف پودری آن ۵-۱۵ کیلوگرم در هکتار و شکل مایع آن ۱۰-۲۰ لیتر در هکتار توصیه شده است. که این مقدار بستگی به نوع خاک دارد و در خاک های فقیر مقدار آن حداکثر مقدار توصیه خواهد بود. هیومیک اسید ابتدا در یک مخزن حل می شود و سپس وارد سیستم آبیاری می گردد و پای بوته ها و یا درختان می رسد. این کار باعث توزیع یکنواخت این کود در زمین می شود. استفاده از کودهای اسیدی و یا اسید سولفوریک و فسفریک اسید و سایر موادی که دارای پی اچ پائین تری هستند در ترکیب با کودهای هیومیک اسید موجب ایجاد لخته های هیومیکی و در واقع رسوب خواهد شد. بنابراین از این کار اجتناب نمایید. هیومات پتاسیم را می توان بهترین نوع کود هیومیک اسید دانست و بیشترین استفاده را دارد. زیرا دیگر فرم ها مانند هیومات سدیم برای گیاه به دلیل وجود سدیم می توانند مضر باشند. و اهیمت هیومات پتاسیم بیشتر می باشد. پتاسیم موجود در آن نیز جذب گیاه شده و شیره سلولی را تغلیظ می نماید و گیاه را در برابر تنش ها و بیماری ها مقاوم می سازد. با استفاده از کود هیومیک اسید با توجه به منافعی که دارد هزینه های کشاورزی کاهش پیدا می کند. یعنی برای اصصلاح خاک به روش های مکانیکی و فیزیکی زمان و انرژی بسیار زیادی نیاز هست. این اتفاقات را به مرور کود هیومیک اسید در خاک رقم می زند و نیازی به هزینه های گزاف نیست. به دلیل ایجاد لکه های ناخوشایند ناشی از خشک شدن قطرات هیومیکی روی برگ ها و کاهش بازار پسندی محصول از محلول پاشی کودهای هیومیکی خودداری نموده و فقط به همراه آبیاری استفاده نمایید. افرادی که به سلامت مصرف کننده توجه ویژه ای دارند، و به کشت ارگانیک علاقه مند هستند کود کود هیومیک اسید یکی از منابعی است که کاملا ارگانیک بوده و به راحتی برای تولید محصولات سالم و عاری از مواد شیمیایی توصیه می گردد.

افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک

یکی از مسایل مهمی که وجود دارد تنش های خشکی با توجه به خشکسالی ها و کم آبی که پیش می آید. بنابراین نیاز هست از حداقل آب قابل دسترس گیاه حداکثر استفاد را بنماید. لذا این موضوع نیاز مند حفظ رطوبت خاک در این شرایط هست. حفظ رطوبت خاک با استفاده از کود هیومیک اسیدها تقویت می شود و ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش می یابد بنابراین زمان طولانی در اطراف گیاه رطوبت حفظ می شود و تنش ها دیرتر بروز می نمایند و به موفقیت گیاه در عبور از بحران های کم آبی کمک شایانی می کند.

3 s2.0 B9780128229743001397 f00139 01 9780128229743 - کود هیومیک اسید

تخلخل خاک و رشد ریشه ها

هنگامی که تخلخل خاک بهبود پیدا می کند ریشه ها شرایط مناسب نفوذپذیری و تهویه خوب خاک را می پسندند و رشد بیشتری پیدا می کنند رشد ریشه ها به افزایش جذب مواد غذایی و استقرار عالی گیاه در خاک منجر می شود و به دنبال آن سلامتی و شادابی گیاه افزایش چشمگیری پیدا می کند.

بذرمال

یکی دیگر از مزایای کود هیومیک اسید افزایش جوانه زنی بذور و کمک به جوانه زنی آنها خواهد بود. به همین دلیل امروزه برای بذرمال بذور از کود هیومیک اسید به طور گسترده استفاده می شود. سرعت در جوانه زنی و افزایش درصد بذور جوانه زده از فواید بذرمال کود هیومیک اسید هست.

افزایش عملکرد و کیفیت محصول

یکی دیگر از فواید مصرف کود هیومیک اسید در باغ افزایش حجم بوته ها و افزایش حجم محصولات زیر خاکی هست. این عمل افزایش برداشت  و کیفیت بالای آن را منجر می شود.

کاهش سمیت خاک

سمیت ناشی از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی در خاک موجب مشکلاتی برای گیاه می شود که تخریب ریشه ها، جذب مواد سمی توسط گیاه و آلودگی محصول مورد نظر و مضر بودن آن برای انسان نیز مساله ای در اولویت هست که کود هیومیک اسید می تواند با خنثی سازی سمیت مواد و عناصر شیمیایی در خاک موجب از سرگیری رشد گیاه و کاهش مضرات مواد شیمیایی گردد.

nfQRdREz49P9DzxRSu2Lo4 - کود هیومیک اسید

کاهش پی اچ خاک

کود هیومیک اسید با تغییر ساختار خاک بی کربنات ها و آهک خاک را کاهش می دهد و عناصر تثبیت شده را می تواند آزاد نموده و در اختیار گیاه قرار دهد. تغییر پی اچ خاک از حالت قلیایی به خنثی و اسیدی از دیگر مزایای مهم کود هیومیک اسید خواهد بود. بیشتر عناصر در پی اچ بالا جذب ندارند. بنابراین با تغییر پی اچ بسیاری از آن ها قابل جذب شده و نیاز گیاه را مرتفع می نمایند.

معرفی کود هیومیک اسید

مصرف کودهای مایع هیومیکی آسان تر از کودهای پودری هیومیک هست زیرا کودهای پودری به مرور حل می شوند و نیاز به هم زنی و حل نمودن چند باره هست. با توجه به اینکه کودهای کود هیومیک اسید به دست آمده از منابع لئوناردیت مرغوب ترین کودهای هیومیکی هستند و در بین آن ها لئوناردیت کانادایی یکی از معروف ترین آن ها هست. استفاده از محصولات با منشاء لئوناردیت فوق توصیه می شود. کود ماکسی پلنت هیومیک برند مافا اسپانیا با منشاء لئوناردیت کانادایی بوده و دارای کود هیومیک اسید، فولویک اسید و پتاسیم می باشد. یک منبع بسیار خوب هیومیک مایع هست و جهت افزایش عملکرد محصول و کیفیت آن و اصلاح خاک های مختلف و نیز استفاده در کشت های ارگانیک توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*