کود پودری کلسیم

با توجه به اهمیت تامین کلسیم گیاه، کودهای کلسیمی بیوکسی کلسیم و گرین کال  در سبد کالایی شرکت آروین فیدار قرار گرفته است. بیوکسی کلسیم ترکیب کود کلسیم به همراه اسید آمینه و گرین کال  کود کلسیم به همراه بور و جلبک دریایی هستند که از بهترین نوع کودهای کلسیمی با کارایی بالا می باشند.

کود کلسیم به عنوان تامین کننده عنصر سخت متحرک کلسیم از جایگاه ویژه ای در بین کودها برخوردار است. کودهای کلسیمی چندین مرحله در طول رشد محصول مورد نیاز هستند. این به دلیل سخت متحرک بودن کلسیم در گیاه و نیز اختلال در جذب کلسیم از خاک می باشد. بدین ترتیب انواع کود مایع و کود پودری کلسیم تولید شد  تا این نیاز به شکل های مختلف مرتفع شود. بنابراین انواع کودهای پودری، گرانول و مایع کلسیم جهت محلول پاشی و مصرف همراه آبیاری وجود دارند. کلسیم  جذب شده از خاک به دلیل سخت متحرک بودن در گیاه و رشد فزاینده اندام های گیاهی به تنهایی قادر به رفع نیاز گیاه نیست. در مواقعی که شاهد رشد اندام های گیاهی هستیم به دلیل  افزایش تقسیمات سلولی و همچنین  رشد سلول ها، نیاز به  کلسیم بیشتر می باشد. در این شرایط از کودهای کلسیمی بیشتر به صورت محلول پاشی استفاده می گردد.کودهای کلسیمی محلول پاشی شده سریع تر در اختیار گیاه قرار می گیرد و از طریق روزنه ها و اپیدرم برگ ها جذب شده و به نقاطی که در حال رشد و تقسیم سلولی بوده و نیاز به کلسیم دارند هدایت می شود. و بدین ترتیب جلوی توقف رشد گیاه گرفته می شود. 

1s46 - کود پودری کلسیم

 کودهای کلسیمی دارای ترکیبات مختلف هستند که از جمله آنها کود پودری و گرانول نیترات کلسیم، کود کلات کلسیم و کودهای کلسیمی مایع که به همراه اسید آمینه و سایر ترکیبات کمپلکس کننده هستند. کود پودری کلسیم به صورت کلات های کلسیم جهت جلوگیری از تثبیت کلسیم، همچنین افزایش  کارایی مصرف کلسیم و جذب آن در گیاه می باشد. وجود اسید آمینه به همراه کلسیم در کودهای مختلف منجر به  افزایش مقدار و سرعت جذب این عنصر از طریق روزنه ها شده و خود اسید آمینه نیز به مصرف گیاه می رسد. جهت تولید محصول با کیفیت بالا، مصرف چندین مرحله کودهای کلسیمی برای گیاه ضرورت دارد. این امر باعث تولید میوه های یکنواخت با بازار پسندی بالا می شود و همینطور در محصولات زراعی نیز منجر به افزایش کمیت و کیفیت محصول می شود. از دیگر اثرات کلسیم در گیاه مقاوم سازی بافت های گیاه در برابر تنش های محیطی مانند سرما، گرما، خشکی، مقاومت در برابر آفات و بیماری های مختلف و… می باشد. بافت هایی که با کلسیم خوب تغذیه شده باشند در برابر نفوذ بیماری های قارچی مقاوم بوده و به راحتی تحت تاثیر آلودگی قرار نمی گیرند. از طرف دیگر کلسیم دوره انبار مانی میوه ها را افزایش داده و باعث می شود میوه ها و دیگر محصولات را به مدت طولانی تری در انبار نگهداری نمود. کلسیم موجب ریشه زایی می شود و موجب ترمیم ریشه های آسیب دیده از عوامل مختلف می شود. بدین ترتیب رشد ریشه ها و مقاومت آنها در برابر بیمار ها و آفات خاکزی نیز به طور مستقیم با کلسیم در ارتباط می باشد. این موارد نشان می دهد نیاز به کلسیم و وجود آن برای گیاه ضرورت خاصی دارد. بنابراین مصرف کود های کلسیمی می تواند بسیار با اهمیت باشد. از جمله کودهای کلسیمی مایع که بسیار در این زمینه موفق عمل نموده است کود مایع کلسیمی بیوکسی کلسیم می باشد. که جلوی ریزش میوه ها را می گیرد و در تامین کلسیم گیاه و رشد اندام های مختلف گیاهی نقش به سزایی دارد. 

این کود به همراه اسید آمینه بوده است. این اسید آمینه جهت کمپلکس کردن این کود و تاثیر در سرعت و مقدار جذب این کود بسیار موثر بوده و نتایج آن پس از مصرف، روی محصول قابل مشاهده است. از بین  انواع کود پودری کلسیم ، نیترات کلسیم بیشتر رایج می باشد و البته کلات EDTA کلسیم نیز مصرف زیادی دارد. این کود پودری کلسیم قابل استفاده به صورت محلول پاشی همراه آبیاری در مزارع، باغات و گلخانه ها را دارد. در مواقعی که نیاز به ازت وجود ندارد و فقط کلسیم مدنظر می باشد بایستی از کودهای کلسیم  بدون ازت مثل کمپلکس ها و کلات های کلسیم استفاده نمود. نیترات کلسیم موجب افزایش رشد رویشی نیز می گردد که در بسیاری از مواقع این حالت مطلوب نیست. کود پودری کلسیم در آب قابل حل بوده و همراه آبیاری استفاده می شود.

با مصرف بیش از حد کودهای فسفره و پتاسه نسبت کلسیم به پتاسیم و فسفر گیاه پایین می آید و گیاه دچار مشکلات فیزیولوژیکی خواهد شد. لذا جهت حفظ تعادل بین مصرف کودها حتما بایستی کلسیم در برنامه غذایی متناسب با مصرف سایر کودها باشد. نسبت کلسیم به منیزیم نیز در گیاه مهم می باشد. کلسیم زیاد باعث کاهش جذب منیزیم و برعکس منیزیم بیش از حد منجر به کاهش جذب کلسیم خواهد شد. از برخی از مهم ترین عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم می توان به موارد زیر اشاره نمود: پوسیدگی گلگله در گوجه فرنگی و هندوانه، بدشکل شدن میوه ها مانند سیب، آب گز شدن محصول مانند هویج، بروز لکه تلخ در سیب، اضمحلال پوست استخوانی در پسته و همچنین ریزش شدید میوه ها از این گونه عوارض هستند.

جهت انتخاب کود کلسیمی مناسب برای محصول مورد نظرتان و همچنین مدیریت مصرف آن با کارشناس فنی شرکت آروین فیدار کیمیا با

شماره تماس ۰۲۱۴۴۰۱۸۴۶۸ مشاوره و سفارش خود را ثبت نمایید.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*